VMDG

Chronologie

De tijd op  de Hotelschool in Maastricht en tijdens mijn stages, o.a. in de Verenigde Staten heb ik als magisch ervaren. Het bezegelde mijn pad: De wereld van eten & drinken; Food & beverage management! 


Niet verwonderlijk dat ik hierin de afgelopen 30 jaar bekwaamheid heb vergaard. De kopstudie Food Service & Strategy aan de WUR leverde waardevolle strategische inzichten waarvan ik gretig gebruik heb gemaakt en waarmee ik al veel waarde kon toevoegen.

Fundamentele Fascinatie

Gefascineerd door de horeca formule ontwikkeling in de V.S.  startte ik begin jaren 90 bij Gauchos en Alfonso’s. Als bedrijfsleider absorbeerde ik alle ins- en outs van formulemanagement. Het belang van concepting en formulemanagement nam nadien een enorme vlucht in NL en vormt de rode draad in mijn verdere loopbaan.

Follow on LinkedIn

Operationele Complexiteit

RAI Catering, die o.a. eten & drinken in de RAI en de Johan Cruijf Arena verzorgde, ging ik aan de slag met het beheersbaar maken van een aanzienlijk operationele complexiteit. Cateren op een schaal van 10- 50.000 gasten vereist integraal denken en handelen. Ik ging intensief aan de slag met gecentraliseerde  materiaal & foodproductieplanning. En met integrale personeelsplanning waar alle aanbod, (uit)vraag, beheer, tijdsregistratie en facturatie volledig digitaal samenkomen en gecoördineerd worden. Zijn tijd ver vooruit in 2000! Centralisatie en standaardisatie bleken cruciaal in het realiseren van kostenbeheersing. Een terugkerend fenomeen trouwens bij succesvolle formules.

Moeder, Hoeder & Loeder

Binnen CenterParcs, was formule gericht werken, met 10 horeca formules, volledig omarmt. Als productontwikkelaar voor 21 Europese parken, realiseerde  ik, samen met parkteams,  kansen, optimalisaties en vernieuwing om meer gasten vaker aan te zetten tot horecabezoek en ze vervolgens meer te laten besteden. Centraal bepaald wordt niet altijd lokaal omarmt, wat me snel aanzette om voortdurend situationeel te acteren en, waar mogelijk te koesteren, dan weer te bewaken en als nodig ook te corrigeren. Een waardevolle skill die me dient tot op de dag van vandaag.

Franchise Friendly

Het snackbarsegment bereikte, in hoog tempo, het einde van zijn levenscyclus toen ik Antonio Stroes ontmoette en hij mij leerde ondernemen. Met ruim 170 franchisenemers was Fast Food Concepts de grootste horeca franchiser met titels als  o.a. Vork, Cookers & Kwalitaria. We bouwden gestaag aan een hoogwaardige, dienstgerichte franchise organisatie met een gedifferentieerd aanbod van state of the art formules. Dat resulteerde o.a. in Kwalitaria de Lekkerste eetwinkel, een breder formuleportfolio en bovenal tevreden oude én nieuwe ondernemers. Rigoureuze strategische transformatie, samenwerken aan vernieuwing,  herstelde het perspectief voor gasten, franchisenemers én FFC . 

Proof of Freshness

In het hart van de 2e mondiale ‘coffee wave’ was Starbucks naarstig op zoek naar meer relevantie én onderscheidend. Iconic coffeehouse Food was de sleutel om Starbucks lokaal relevant te maken in de 21 landen waar SBX dan actief is.  Joint venture operators per land vulden dit begrijpelijk allemaal anders in. Als EMEA food verantwoordelijke introduceerde ik het innovatieplatform Starbucks Food Lab in EMEA gericht op het bouwen van een integrale Starbucks food ID vanuit de strategische waarden Proof of Freshness, Day Part Relevance & Visual ‘seduction’. Deze universele Europese food waarden brachten alle  21 operators, van Rusland tot Spanje, op één lijn. Dat markeerde een herkenbaar, voor alle locals relevant Starbucks food programma. Een ware best practise. Voor het eerst was ik onderdeel van een purpose gedreven organisatie en het laat me sindsdien niet meer los.

Makers van Herrineringen

De uitwerking van de bankencrisis werkte verlammend op consumentenvertrouwen en besteding. Uitdagingen in het kwadraat voor Bedrijfscateraar Albron, nieuw in de wereld van Leisure,  na het verwerven van de CenterParcs eten en drinken concessie. Een allesomvattend en meer jarig CenterParcs horeca renovatieproject, was de volgende stap. Samen met de parkteams  maken we  ‘het maken van herinneringen’ hét ultieme gastvrijheidsdoel. Dat vertalen we consequent in bijzondere ambiances, aanbod & service zoals Nonna’s Italian, Evergreenz Buffet en Fuego adventure Grill. Wederom vervolmaakte een horecabezoek het gastenverblijf op CenterParcs. Er ontstond een positieve drive en een nieuwe trots bij medewerkers, binnen Albron en bij CenterParcs en dus ook bij gasten.

Circulair & Circuleuk

Tegelijkertijd omarmen we nieuwe maatschappelijke vraagstukken zoals  circulariteit. Met The Greenhouse ontwikkelde ik het eerste Europese volledig circulaire restaurant.  Het trekt in eerste jaar ruim 120.000 bezoekers. Albron is thoughtleader in gastvrije circulariteit en inspireert banken, overheden, accountants,  NGO’s  en concurrenten. Vanaf nu speelt duurzaamheid een prominente rol in mijn werk, besluit ik. 

The Blooming Dutch@Keukenhof

Een maaltijd alleen volstaat niet meer. Overwegend facilitaire & functionele  horeca op grote publieke venues moett een onderdeel vormen van het verhaal dat ze uitdragen. Dergelijke Identiteitsversterkende horeca vertelt een verhaal dat de essentie van o.a. Keukenhof, TT-assen, Soldaat van Oranje, Paleis ‘t loo en vele anderen versterkt. Tegelijkertijd introduceren we,  in coop met operatie,  impactvolle nieuwe systemen waardoor we speed of service vergroten of juist handelingen en foodcost kunnen reduceren. In 2023 hebben Keukenhof en TT -Assen het beste jaar ooit..

Creating Places vs Spaces

(Z)onder het dak van 'n ander.

Het nieuwe elan voedt nieuwe ambities en schrijf ik de strategie en plan om te groeien in High Traffic segmenten. Duurzame horeca op plekken waar veel mensen elkaar kruisen zoals o.a. Stationsgebieden, winkelcentra en leisure venues. In dat licht ontwikkelen en introduceren we een vernieuwend conceptportfolio: nieuwe hedendaagse, duurzame formules zoals Frites Affairs, Stradia Italian Street Food, Le Perron en realiseren we strategische partnerships met o.a. Starbucks en Anne&Max. 

Personel & Personal (Nutrition)

Tijdens de pandemie dreigt het voortbestaan van bedrijfscatering in het geding te komen. Vanuit mijn innovatierol in de directie van Albron krijg ik nu ook de mogelijkheid om eten en drinken tijdens het werk als strategische propositie opnieuw vorm en inhoud te geven. Ik ontwikkelde speerpunten gericht op het aanbieden van meer maatwerk voor groepen lunchgebruikers, betaalbaarheid en duurzaamheid als propellers voor opdrachtgevers die het verschil willen maken op de krappe & meer afstandelijke arbeidsmarkt. Terwijl het nuttigen van de lunch, in mijn optiek,  veel makkelijker, gezonder en vooral afgestemd op persoonlijke voorkeuren van individuele lunchgebruiker kan zijn. disruptieve innovatieve methode om opdrachtgevers stap voor stap te helpen eten en drinken op het werk duurzamer en gezonder in te richten. Door consequent gebruikersdata te verzamelen en te beoordelen ontstaat inzicht in individuele gasten verlangens en krijgt personal nutrition op het werk daadwerkelijk gestalte. 

'One man band' Vooruit met die Geit

Van oudsher staat dit gezegde voor vastberadenheid & doorzettingsvermogen. Eigenschappen die ik enorm waardeer en die me al veel gebracht hebben. 

Het resoneert een zekere urgentie om dingen ook daadwerkelijk en ondanks aarzeling in gang te zetten. Zaken verder te brengen en beter te maken en de barrières te nemen die er altijd zullen zijn.


Een goeie 'band' bestaat nooit uit one man. Een gedreven aanvoerder helpt wel om mensen en zaken samen te brengen.