VMDG

Beeld Credits:  Albron bv

IDENTITEIT VERSTERKENDE HORECA

Context

Keukenhof is Dutch Heritage. Jaarlijks bezoeken tot 1,6 mln liefhebbers (20.000 p/dag)  dit terugkerende fenomeen dat slechts acht(!) weken geopend is. Sierteelt & tuinarchitectuur. staan hier centraal.  Voor internationale bezoekers van Keukenhof, ongeveer een derde,  is een bezoek vaak onderdeel van een soort poldersafari waarin ook Amsterdam en bijvoorbeeld de Zaanseschans aan gedaan worden. Voor hen betekent Keukenhof een bezoek aan het vermaarde Holland uit verhalen van weleer.


Vraagstelling

In 2016 verwerkten vijf restaurants, een aanzienlijk aantal kiosken en talrijke mobiele verkooppunten vrijwel alle dagelijkse 20.000  bezoekers. Horeca dient een functioneel belang en dat is tevens de belangrijkste meerwaarde. 

Keukenhof initieert in de jaren daarna  een grootschalige modernisering van het park. Te beginnen met de realisatie van een entreegebouw met mondiale allure. Ik word gevraagd om de rol van eten en drinken op Keukenhof te herdefiniëren en vorm en inhoud te geven

Strategie

Met respect voor het functionele belang van functionele horeca herijken we de rol van eten en drinken. In de toekomst draagt horeca actief bij aan het uitdragen van de identiteit van Keukenhof. Identiteitsversterkende horeca noemen we dit. Ieder bezoek aan een restaurant, kiosks of verkooppunt voegt iets bijzonders toe aan het verblijf en verbijzonderd een bezoek aan Keukenhof, draag bij aan het dagje uit.


Oplossing

Om te beginnen openen we  in 2017, in het nieuwe entreegebouw het 6e restaurant  The Blooming Dutch. Terwijl gasten drinken en eten, ervaren gasten een museumbezoek, waarin ze meegenomen worden in het ontstaan van de bloembol legende.


De koers valt in de smaak. Aan de hand van de fasering van park renovatie realiseerden we meer dan 10 nieuwe invullingen. Om er een paar te noemen: Met Het Wilhelmina Paviljoen brachten we een ode aan Oranje; Het koninklijk huis maar ook de lente én het optimisme van de kleur Oranje. 

In het Oranje Nassau Paviljoen verbonden we het restaurant met de naastgelegen expositieruimte en realiseerden we in 2023 Jacoba’s Kitchen in 2023. Een volledig vegetarisch restaurant op een  themapark, een Europese primeur. 



Het volledige strategische vernieuwingsprogramma omvat alle kiosken en restaurants, alle gasten communicatie, Introductie van nieuwe front-of-house service methodieken en innovatieve back-of-house productiesystemen gericht op minder arbeid en drastische reductie van voedselverspilling


Resultaat. 

Bezoekers waarderen het Keukenhof bezoek significant beter dan voorheen. Horecagebruik en de besteding tijdens horecabezoek namen aanzienlijk en structureel toe. 


Eten & drinken is daarmee een integraal onderdeel van Keukenhofbezoek en Keukenhof ervaring geworden.