VMDG

Reinventing Horeca

@Center Parcs

Engineering Souvenirs & waardevolle herinneringen

Context

in 2010 verwierf Albron de exclusieve catering & foodretail rechten voor 8 Nederlandse en 2 Belgische CenterParcs parken.. Het food&beverage areaal van CenterParcs omvatte ca. 10 verschillende horecaconcepten en een parkwinkel concept. Meer dan 10 miljoen gasten per jaar maken gebruik van ruim 100 horecalokaties en 9 supermarkten.Eten en drinken en retail was toe aan modernisering en aan een herijking van uitgangspunten.


Vraagstuk

Een CenterParcs bezoek is voor gasten primair een escape van hun dagelijkse routine en omgeving. Gasten, veelal gezinnen en families beleven in tropische ‘on-nederlandse’ omgeving een kortstondig maar waardevol avontuur, genieten samen van oprechte quality time met elkaar. Wat moet eten en drinken op CenterParcs zijn?.


Strategie

De Marketdome is de centrale voorziening voor alle gasten die op het park verblijven. Horeca & retail maken deze plek tot een bolwerk van vermaak. Eten en drinken vervolmaakt een CenterParcs verblijf. Ieder bezoek aan Horeca of retail is een unieke en bijzondere ervaring. Het genereert souvenirs waardevolle momenten waar mensen graag aan terug denken. We zijn makers van herinneringen.


Doel

We stellen 4 uitgangsgpunten centraal. Kinderen en kindvriendelijkheid hebben altijd en overal prioriteit. Een maaltijd alleen volstaat niet meer: we creëren altijd een bijzonder moment. Value over money; betaalbaar en bijzonder. En altijd relevant: en dus  optimale variatie in conceptaanbod vs onbeperkt aanbod. Dat vertalen we consequent in bijzondere ambiances, aanbod & service. 




Oplossing

Een allesomvattend en meer jarig CenterParcs horeca renovatieproject, was de volgende stap. Samen met de parkteams  maken we  ‘het maken van herinneringen’ hét ultieme gastvrijheidsdoel. 


Over een periode van 3 jaar ontwikkelen en realiseren we een spannende portfolio met nieuwe concepten die we gefaseerd uitrollen over de parken.  We Piloten de verschillende concepten op de Belgische parken waarna we ze fijnslijpen en implementeren op de resterende 8 Nederlandse parken en in een latere fase ook op CenterParcs de Haan aan de Belgische kust.


De belangrijkste concepten die op alle parken terug te vinden zijn:

We ontwikkelen Evergreenz Family Buffet. Het concept grijpt terug op de nostalgie van eten in een boomgaard, met vrienden en familie aan tafel, verhalen ophalen en anekdotes delen terwijl de kinderen vrij hun gang gaan. Volledig toegespitst op gezinnen met kinderen waarbij we per kinder leeftijdscategorie een kindvriendelijke maatwerkbenadering toepassen.

 

In Nonna’s family pizza é pasta ervaren gasten een korte reis  naar het authentieke Italie. Iedereen is op zoek naar dat ene restaurantje met de plastic tafel lakentjes en de tl-balken aan het plafond waar oma (Nonna) de sterren van de hemel kookt. Het feest van de eenvoud waar iedereen naar verlangt. Verse pizza uit de steenoven en ter plaatse gedraaide pasta overtuigen.

Fuego adventure grill is een avontuurlijk gethematiseerde dinner night waar churrasco en espada van de grill de show stelen.


Het Grand café  all day café is dé centrale ontmoetingsplek op de market dome en viert het home away from home sentiment. Frites Affairs is het Gourmet Frites Concept dat zijn introductie heeft op CenterParcs en inmiddels ook in highstreet actief is (o.a. Batavia Stad, Stadshart Almere, Amstelveen en zoetermeer). Uniek voor het tropisch zwemparadijs ontwikkelde we de convenience formule Grabber Joe’s  waar gemak & impuls de boventoon voeren.Met het Daily foodstore supermarkt concept bieden we antwoord op alle non horeca behoeften van parkgasten. Impuls, gemak en gifting staan hier centraal waaronder uitgebreid DKW assortiment, fresh bakery store, funcooking & delivery services.




Resultaat

We ontwikkelden ruim 15 verschillende formats die in  11 parken in Nederland & België werden geïmplementeerd.  Het totale investeringsprogramma omvatte ruim 120 outlets.  Front & back of house. infrastructuur werd getransformeerd naar hedendaagse maatstaven. het capex volume bedroeg om en nabij  twintig Mio euro.


Er ontstond een positieve drive en een nieuwe trots bij medewerkers, binnen Albron en bij CenterParcs en dus ook bij gasten.


De transformatie leidde  tot een kanteling naar een positieve  gasttevredenheid waardering. Horeca bezoek wordt ervaren als een belangrijke satisfier voor CenterParcs bezoek en versterkt het merk CenterParcs. 


Daarnaast stuwde de vernieuwing tot een significante verbetering van de financiële resultaten, we konden prijzen verhogen terwijl substantieel meer gasten vaker gebruikt maakten van de voorzieningen.


Albron is inmiddels in haar tweede contract termijn actief op Center Parcs.