VMDG

Van Nul naar Honderd 

Creatie & realisatie van Albrons High Traffic strategie

Context

Albron, in 2010 de grootste bedrijfs-en zorgcateraar in Nederland zet een strategische beweging in gang  In 2016 beoogt Albron nieuwe groei te bewerkstelligen. Traditioneel sterk aanwezig in ‘eten en drinken onder het dak van anderen’ ziet Albron kansen om een positie daarbuiten te verwerven. 


Vraagstelling

Om groei te bewerkstelligen formuleren we een koers die tot doel heeft eten, drinken & gastvrijheid te ontwikkelen op plekken waar veel mensen elkaar kruisen waarbij werk (buiten de werkplek) en vrije tijd de belangrijkste aanleiding voor aanwezigheid zijn. De ontwikkeling richt zich op grote groepen mensen duurzamer, gezonder & betaalbaar helpen eten en drinken. Dit is Albrons north star en ultieme drijfveer voor groei.



Oplossing

We definiëren de de ‘hightraffic strategy’o.a. op activiteiten in de domeinen highstreet, shopping, travel, leisure, conference & entertainment. We brengen domeinen in de markt in kaart en benaderen ‘tier one’ venue operators. We sluiten strategische overeenkomsten met het oog op het realiseren van meerdere locaties op de drukste plekken waaronder shoppingmalls, stadscentra, outletcenters, stations (omgevingen)etc. 


We sturen aan op een multi-outlet benadering. Op één venue streven we naar meerdere concepten en lokaties. Lokaties hebben een eigen customerfacing identity terwijl back offices, crew en management gedeeld worden. Afhankelijk van venue en aanwezige doelgroep en beschikbare outlets bepalen we de optimale aanbod mix. We noemen dit de clusterstrategie.


We stellen een de conceptportfolio vast  waarin alle proprietary branded concepts en de licensed brand concepts in bepaald worden. We sluiten samenwerkingen af met Starbucks, Anne & Max en Le Perron en AH2Go. We ontwikkelen in eigenbeheer conceptformules Frites Affairs Gourmet Frites, Strada Italian Street food, Le Perron Bakery, Más Más Más Fresh Mex & YUGO Asian. En we aquireren Coffee Company en Brownies & Downies. Daarnaast ontwikkelen we een aantal maatwerk concepten zoals als o.a. Ame Fashion café, Lekkør, De restauratie (NS E’hoven) en The Green House in Utrecht.

Resultaat

Tussen 2018 en 2022 realiseren we meer dan 75 nieuwe locaties in Utrecht, Mall of the Netherlands, Outlet centers Batavia Stad, The Style & FOZ. We realiseerden clusters in Stadshart Almere, Stadshart Amstelveen, Stadshart Zoetermeer, Stadscentrum Tilburg, Station Eindhoven, Utrecht, Rotterdam en Den Bosch. Coffee Company en Brownies&Downies werd acquireert en voegde daarmee resp. 40 lokaties en 50 lokaties toe aan de Albron store count.


Binnen het leisure domein worden de caterconcessies Keukenhof en TT assen verworven en volledig geherstructureerd en nieuw vorm en inhoud gegeven. Circulair restaurant The Green House in Utrecht is een hit en verdubbelt de eerste jaars omzet prognose. Soldaat van Oranje is vandaag nog steeds een van de drukst bezochte theaterevents voor Albron in Nederland. 


Eind 2022 noteert Albron een omzetaandeelpotentiel van ca. 100 mio euro door eten en drinken te verzorgen zonder het dak van een ander. Het is daarmee naast de activiteiten op Center Parcs, binnen Bedrijfs & zorgcatering een derde volwassen bedrijfsactiviteit gerealiseerd binnen Albron.