VMDG

Beeld Credits Van Duijnen

-PROJECTCASUS 1-

Self Service Bars




Oplossingen

In alle buffet restaurants ontwikkelen we een barwand waar meerdere gasten tegelijkertijd zelf hun dranken kunnen bereiden.


De wand wordt op een goed zichtbare lokatie in het  restaurant geplaatst, eenvoudig bereikbaar voor gasten. 


De tapvoorzieningen worden waar mogelijk aangesloten op (bestaande) voorraad systemen zoals postmix, biertanks , Wijn BIB'S 


Gasten kunnen zichzelf bedienen vanuit twee gespiegelde tap zones. De wand sluit estetisch aan bij het thema van het restaurant concept


We beperken het assortiment tot reguliere frisdranken en sappen, (bruis) water, bier en wijn. Verkoophistorie toont aan dat slechts 1% van de verkoop hiervan afwijkt en dus is dit geen barrière.




Frisdranktaps plaatsen we laag zodat kinderen er makkelijk bij kunnen. Bier & wijntaps plaatsen we hoger en met een opstapje.


evt. alcoholmisbruik door minderjarigen tegen te gaan zijn alcoholhoudende drankentaps vergrendeld en kunnen alleen met een ‘groene kaart’ die uitsluitend aan meerderjarigen wordt verstrekt, ontsloten worden.


We voegen onbeperkt drinken toe aan de bestaande all you can eat propositie en verhogen de prijs met vijf euro.


Het geuatomatiseerde systeem registreert gedetailleerd het verbruik per drank en voedt dit direct aan het voorraad, POS en COS systeem.


Bier, fris & wijn partners investeren mee


Resultaat

Gasten ervaren het tappen van hun eigen consumptie als een verrijking van hun verblijf en maken hiervan zelfs post op social media. Wie wil er nu niet een keer een biertje tappen? Toename van gast tevredenheid op Value for money en Speed of Service

 

We brengen de operationele bezetting structureel terug met 6 diensten,  een jaarlijkse besparing van ruim 8000 arbeidsuren per restaurant. De productiviteit neemt met meer dan 23% toe


Voorafgaand consumeren gasten gemiddeld 1,3 consumpties tijdens het diner. Door selfsservice stijgt de consumptie met ca. 20%. Dit heeft een nadelig effect op de Cost of sales per consumptie echter de aangepaste propositie leidt per saldo tot een omzetstijging van ruim 20%. 


Terugverdientijd van de investering is ruim beneden één jaar.


De scepsis van Leverancierpartners om te investeren is volledig weggenomen. Het meer verbruik compenseert ruim investsering.