VMDG

-Projectcasus  3-

Remote Ordering (á la carte)

Probleem & Vraagstelling

In 2016/17, nog ruim voor uitbraak van de pandemie, introduceerden we al ‘remote online guest ordering’ in feite een voorloper op wat we vandaag veelal terug zien als  autonoom bestellen via QR code.


De meest innovatieve aanbieder in 2015 was Butlaroo, die gasten aan tafel , naar een website verwees waarop ze naam, tafelnummer en keuze konden ingeven. In feite een email naar keuken en bar. Er kon uitsluitend afgerekend worden met credit card. Er was nog geen sprake van systeem intergratie met POS, keuken of betaal systemen


De toepassing paste we toe tijdens lage bezettingen in bijvoorbeeld bowlingbanen of cafés zodat we met 1 medewerker konden volstaan of we de productie geheel konden overhevelen en bundelen op één enkele locatie. Het doel was efficiency. 


De doorbraak en massale toepassing van QR codes maakte het proces voor de gast een stuk sneller en eenvoudiger en leidde dus ook tot meer draagkracht.


Tijdens de pandemie introduceren we op vrijwel alle café & bar outlets QR codes. Op dat moment is deze bestelmethode volledig geïntegreerd in de orderflow en wordt geautomatiseerd onderdeel van alle bestellingen in bar, keuken en kassa.


Resultaat

Remote ordering via QR codes zijn anno 2023 volledig geaccepteerd als een volwaardige service optie. Een jongere generatie besteders (die in toenemende mate de dominante horeca gebruikers zijn) beoordeelt de mogelijkheid om via qr code te orderen als een en onmisbaar service component


De systematiek biedt altijd en continu de mogelijkheid om te bestellen ongeacht de beschikbaarheid of tijd van een medewerker. Gasten kunnen dus altijd bestellen & afrekenen op het moment dat zij dit willen. Dit zijn in toenemende mate belangrijke irritaties van gasten in de customer journey.


En hoewel persoonlijk service vaak de voorkeur heeft, biedt QR ordering een antwoord op de basis behoefte van gasten. Gasttevredenheid neemt aanzienlijk toe.


In periodes met dalbezetting is de medewerker bezetting teruggebracht. Een groot of afgelegen terras of locatie kan gewoon volledig opengesteld worden terwijl niet alle wijken door medewerkers bezet worden.


Optimale omzet en kosten worden behaald terwijl het kwalitatieve aanbod voor gasten ongemoeid blijft.


In periode van piekbezetting biedt QR ordering een additionele verkoop capaciteit naast het actieve team en verhoogt daarmee saleskracht en verhoogd de  speed of service.


Upsell & sidesell zijn geïntegreerd in de QR order module, en staan dus altijd ter beschikking van gasten en zijn in mindere mate afhankelijk van de vaardigheid, tijd of bereidheid van medewerkers.

Dit leidt tot een structurele toename van de gemiddelde besteding.


Het orderscherm biedt interactieve mogelijkheid om slim commerciële informatie met gasten te delen enerzijds en anderzijds om formele informatie, zoals allergenen, ‘on demand’ beschikbaar te maken.


Dynamisch assortimentsmanagement

helpt om beperkt of aangepast assortiment aan te bieden op het moment van grote drukte (smaller assortiment) en/of rustiger periodes (ondieper assortiment).


Een tijdelijk beperkter assortiment helpt de negatieve impact van onderbezetting beperken.


Service kwaliteit en omzet blijven op een acceptabel niveau.